گزارش خبرنگار صبح مشرق از عراق/4 کاروانی کوچک اما باصفا در کربلا از روستایی در شمال غربی ایران + عکس

گزارش خبرنگار صبح مشرق از عراق/4

کاروانی کوچک اما باصفا در کربلا از روستایی در شمال غربی ایران + عکس

خبرنگار صبح مشرق در کربلا از کاروان عاشقی گزارش می‌دهد که از روستایی در شمال غربی ایران از روستای خان اندبیل شهرستان خلخال به کربلای معلی آمده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی صبح مشرق از عراق، اربعین نزدیک است و قرار سالانه عاشقان راه حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) برای شرکت در بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان فرا می‌رسد و قافله دل‌های شیدای اباعبدالله به راه افتادند تا قدم در جاده افلاکی نجف –کربلا بگذارند.

گویی امسال رهروان، پرشورتر و بی‌قرارتر از هر سال دیگری با سپردن دل به جاده مسیر قدوم عمه سادات را به لطف اشک، تبرک می‌کنند تا به کربلای یار رسند… آن‌ها که قدم قدم تا حرم می‌روند از شوق زیارت بی‌قرارند و آن ها که جا می‌مانند گرفتار حسرت جانسوز دیدار. سفر به کربلا آن هم با پای پیاده، حکایت قرن‌ها عاشقی است.

کاروان‌ها و موکب‌های بسیاری هم اینک وارد کربلا و در در کربلای معلی دایر شده اند؛ کاروان‌های بزرگ و کوچک از جهان تشیع و جهان اسلام که رویدادی بزرگ را رقم خواهند زد.

خبرنگار صبح مشرق در کربلا از کاروان عاشقی گزارش می‌دهد که از روستایی در شمال غربی ایران از روستای خان اندبیل  شهرستان خلخال به کربلای معلی آمده‌اند.

کاروان همنوا با اسرای کربلا ازاندبیل با ۴۰ علمدار عاشورایی و با پرچم سفید رنگ بلند”یا ابا عبدالله الحسین(ع) از دور مشخص است.

از این روستا بیش از ۶۰ نفر عازم کربلای معلی شده اند.

photo_2016-11-16_19-34-03photo_2016-11-16_19-34-35

اندبیل کجاست؟

روستای ‘اَندَبیل’ در ۳ کیلومتری خلخال در جنوب اردبیل  قرار دارد.این روستا با وسعتی معادل دو هزار و دویست (۲۲۰۰) هکتار از شمال غرب به علی آباد، از شرق به ارتفاعات خانقاه، از جنوب شرق به روستای خانقاه سادات و از غرب و جنوب غرب به شهر خلخال محدود می‌شود.آب و هوای این روستا در تابستان معتدل ودرگرمترین روزهای تابستان حدود بیست درجه سانتیگراد و در زمستان سرد است

این روستا در دوران جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی ۱۸ شهید سرافراز را تقدیم اسلام کرده است.

لینک خبر:http://www.sobhemashregh.ir/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B5%D9%81%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA/

انتهای پیام/

معرفی شخصیت های علمی اندبیل دکترمیر زین العابدین بن سید حسین بن میر صالح بن سید حسن اندبیل

دکترمیر زین العابدین بن سید حسین بن میر صالح بن سید حسن اندبیلی ، معروف به دکتر سید زین العابدین کاظمی خلخالی متولد سال 1290 هجری شمسی در روستای اندبیل، که تحصیلات خود را از مکتب خانه اندبیل آغاز و جهت ادامه تحصیل در علوم دینی به ترتیب عازم اردبیل،زنجان و تهران شد. دکتر کاظمی همزمان با ادامه تحصیل در دانشگاه موفق به اخذ درجه دکتری در علم متافیزیک جدید شد .او ضمن خدمت در دانشکده ی افسری از تحقیق و تالیف غافل نبود و حاصل این تلاش های ماندگار ترجمه 15 عنوان کتاب و تالیف 20 عنوان کتاب در زمینه های علمی، دینی،فلسفی و...شد. این محقق برجسته و مولف نستوه کشور در سال 1365 شمسی در تهران دارفانی را وداع گفت.محل تحصیلات:اندبیل خلخال- اردبیل – زنجان – دانشگاه تهران- دانشکده افسری(مدرسه نظام)
مدارک تحصیلی: علوم حوزوی- لیسانس حقوق- لیسانس فلسفه – دکترای متا فیزیک
موضوعات کتب:دینی – فلسفی – تاریخی – اجتماعی – سیاسی – متا فیزیک- علمی
اساتید حوزه :میرزا مهدی آشتیانی – سید کاظم عصار- میرزا حسینعلی محقق خلخالی
ایشان یکی از افتخارات علمی کشور ، آذربایجان و منطقه ی خلخال مخصوصا افتخار علمی اندبیل هستند روحش شاد و یادش گرامی
1) الحیاة النبیین و المعروفین و حیاة المعصومین (زندگینامه پیامبران معروف و زندگینامه معصومین؛ مؤلف و مترجم؛ تهران، 1363)؛
2) ترجمه انسان روح است نه جسد (تألیف رئوف عبید؛ تهران، به صورت دو جلدى و تك جلدى و در سالهاى متعدد به چاپ رسیده است)؛
3) ترجمه تا كرانه‏هاى عالم اثیرى عالى حافه العالم الاثیرى (جمیز آرتور فیندلى؛ تهران، 1372 1370)؛
4) حدیث اهلیجه (از امام جعفر صادق؛ تهران، 1362)؛
5) دو هزار حدیث- برگزیده فارسى- عربى غررالحكم و دررالكلم (تهران، 1370)؛
6) زناشویى راز خوشبختى (تهران، 1366)؛
7) سفر به كره‏ى مریخ (تهران، 1370)؛
8) صحیفه‏ى سجادیه (با مقدمه محمدباقر صدر، تهران، 1362)؛
9) ترجمه طب الرضا (ع)؛ طب و درمان در اسلام (تحقیق از مرتضى عسگرى، قم، چاپهاى متعدد)؛
10) كلیات حدیث قدسى (ترجمه كتاب جواهر السنیه تألیف محمدحسین حرعاملى، تهران، 1366)؛
11) گفتگو با مردگان: حقیقت و شناخت روح اسرار جهان هستى (تألیف شودزموند؛ تهران، 1373 ،1372)؛
12) گنجینه‏هاى دانش (تهران، 1364؛ چاپهاى دیگرى از این كتاب با همكارى به صورت دو جلدى منتشر شده است)؛
13) مدرسه اسلامى (نوشته محمدباقر صدر، تهران، 1362)،
14) هزار حدیث (از حضرت على (ع)، تهران، 1362 و چاپ هاى دیگر در سالهاى بعد).
15) حیات ملل یا زندگی ایده الی
16) اشتباهات ققضات یا بی رحمی قانون
17) اطلاعات عمومی یا گنجینه های دانش
18) دوازده ستاره درخشان
19) زندگینامه پیامبران معروف و معصومین (ع)
20) شناخت توحید راستین اسلام
21) غدیر خم
22) فرشته گم شده
23) فلسفه پیدایش تمدن
24) محاکمه جنایتکاران اتمی
25) ترجمه کتاب اتم نزد علمای اسلام
26) ترجمه کتاب خطرات و بیماریهای ناشی از سلاح های شیمیایی و میکروبی
27) ترجمه کتاب توحید مفصل
28) ترجمه کتاب شرح اصول دین در نهج البلاغه
29) ترجمه کتاب شرح مصباح الشریعه امام صادق (ع)
30) ترجمه کتاب طب الرضا یا طب درمان در اسلام
31) ترجمه کتاب عبادت در اسلام
32) ترحمه کتاب عروه الوثقی سید جمال الدین اسد آبادی(2حلدی)
33) ترجمه کتاب حدیث قدسی
34) ترجمه کتاب مدرسه اسلامی
35) ترجمه کتاب ویژگیهای فکری شیعه
36) حقیقت و شناخت روح اسرار جهان هستی

Image result for ‫دکتر زین العابدین کاظمی‬‎

کلیات حدیث قدسی: ترجمۀ کتاب الجواهر السنیه

همنوا با کاروان اسرای کربلا زائرین اندبیل خلخال دراه کربلا در تجمع عظیم اربعین حسینی سال95

لحظه به لحظه همراه با کاروان اندبیل خلخال در کانال تلگرامی

https://telegram.me/andabil1

بدرقه کاروان همنوا با اسرای کربلا از محله مدرسه قاباغی اندبیل روز جمعه 21 آبانماه95

پخت آش نذری پشت پا بعد از بدرقه زائرین

مرز مهران روز شنبه 22 آبانماه 95

کاروان زائرین حسینی اندبیل در راه نجف

کاروان درحال راهپیمایی نجف اشرف تا کربلای معلی برنامه روز اول از عمود 32 تا 831

 

 

 

 

چرم نگار تلفیقی از هنر ایرانی و صنعت چرم  

 
بابا
چرم نگار تلفیقی از هنر ایرانی و صنعت چرم  

شرکت چرم نگار جزء پیشگامان صنعت چرم ایران و با اتـــــکا بر خداوند منان ، توانایی و ذوق ایرانی که مصداق (( هنر نـــزد ایرانیان است و بس )) خود را تضمین کرده و صنعت چرم را در این راســـــتا رونق و تحول بخشیده و با تنوع و تکثر ، یکنواختی بازار را شکسته است. 

 شرکت تولیدی چرم نگار با پشتوانه 20 ساله مؤسس خود در زمینه تولید و صادرات انواع محصولات چرمی در سال 1372 تاسیس شد و اشتغال ‌زایی را هدف معنوی و به جای وابستگی و واردات ، تولیــد و صادرات را هدف نهایی خود قرارداده است.

کادرهای مدیریت ،تولید، بازرگانی و طراحی این شرکت تمامی توان خود را جهت ارتقا سطح کیفی محصولات و توانمند نمودن خویش جهت پاسخگویی به نیازهای مرتبط با فعالیت را بی صبرانه و با عزمی راسخ در دستور کار خود قرار داده است .
وقتی شروع کردیم کسی بر این باور نبود که می‌توانیم امروز سهم عمده‌ی بازار را به خود اختصــاص دهــیم. در توسعه و غنی‌ســازی شغلی کوشیدیم ، تا با تلاش و نوآوری ، همواره برتعهدمان پایـنده باشیم و این نتیجه‌ی ((خواستن توانستن است.))

شایان ذکر است این شرکت با خدمت گرفتن تکنولوژی روز دنیا و با بهره گیری از دستگاه های صنعتی پیشرفته و نیروی متخصص در زمینه تولید انواع هدایای تبلیغاتی طبق طرح مورد نظر شما جهت مناسبت های مختلف اعلام آمادگی می نماید . 

استراتژی و اهداف بلند مدت چرم نگار  

سرآمدی و پیشرو بودن در حوزه تهیه و تولید محصولات چرمی ‌متمایز و با کیفیت جهانی ‌برای ‌تامین خواسته کسانی ‌که خواهان محصولات خاص و متمایز می‌باشند ،  اعتقاد بر اصل مشتری مداری  ، ایجاد فروشگاههای ‌زنجیره ای ‌تخصصی انواع ‌کیف و محصولات چرمی ‌در ایران و سایر کشورهای جهان با استراتژی جهانی شدن . تکنولوژی روز،  زیبایی ، طول عمر بالا و قیمت مناسب

شرکت چرم نگار در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده دست به تحقیقات و تلاش گسترده ای‌ زده و با تکیه بر نیروی ‌انسانی متخصص و خلاق و مدیران تحصیلکرده و آگاه به دانش مارکتینگ، در زمینه بسته بندی ‌و تنوع محصول و تهیه چرمهای با کیفیت بسیار بالا به پیشرفتهای چشمگیری نایل آمده و به لطف خداوند قدم به عرصه بازارهای جهانی علی‌الخصوص اروپا و استرالیا گذاشته است.

به امید اینکه فروشگاههای‌ ارائه دهنده محصولات چرم نگار با نام پر افتخار سرزمین کهن ایران در سراسر جهان گسترش یابد.

http://up.khalkhalim.com/uploads/147315948487191.jpg

http://up.khalkhalim.com/uploads/147315948488972.jpg

http://up.khalkhalim.com/uploads/147315971323172.jpg

http://up.khalkhalim.com/uploads/147315971326673.jpg

این زن خلخالی رئیس جمهور آذربایجان می شود؟

مهربان علییوا (مهربان پاشایوا) از طرف پدری اصالتاً از آذربایجانی‌های ایران می‌باشد، که پدربزرگش میرجلال پاشایف نویسنده اهل ایرانی-آذربایجانی، زاده روستای اندبیل(خلخال) از توابع خلخال در استان اردبیل می باشد.

در مکتب سیاسی خلخال سه شاخص صراحت، صداقت و شجاعت  وجود دارد. البته باید تاکید کنم که شاخص های صراحت،صداقت و شجاعت با سیاست بیگانه است . اصول سیاست همیشه با محافظه کاری هم آواز است.  ولی در مکتب سیاسی خلخال این شاخص ها (صراحت،صداقت و شجاعت)  از عبدالرحیم خلخالی تا ناصر دفتر روایی و دیگر سیاستمداران خلخال به عنوان مشخصه اصلی هویت آنها یا بهتر بنویسم اخلاق انها محسوب می شود.

در جمهوری آذربایجان الهام علی اف از حزب آذربایجان نوین برای سومین بار در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد با اینکه طبق قانون اساسی محدودیتی درباره انتخاب وی برای دوره های متوالی وجود ندارد ولی الهام علی اف از طرف مخالفان و حتی سازمان های بین المللی در فشار هستند که برای چهامین دوره الهام علی اف نامزد ریاست جمهوری نشود و به نظر می رسد برای دوره آتی ریاست جمهوری از طرف حزب آذربایجان نوین مهربان علیوا کاندیدای ریاست جمهوری شود.

 

http://www.savalankhabar.ir/wp-content/uploads/2016/11/12-2.jpg

مهربان علیوا چشم پزشک و دارای اصالتی خلخالی می باشد

مهربان علیوا نوه میرجلال پاشایی از روستای اندبیل خلخال می باشد میر جلال از نویسندگان به نام و صاحب سبک آذربایجان می باشد میر جلال پاشایی دارای دکترای زبان شناسی است و بیش از ۷۰ جلد کتاب و داستان های کوتاه نوشته است. فرزند میرجلال، حافظ پاشایف، اولین سفیر جمهوری آذربایجان در ایالات متحده عموی مهربان علیوا می باشد و پدر مهربان علیوا ، عارف پاشایف نیز رئیس آکادمی ملی حمل و نقل هوایی در باکو می باشد.

خانواده وی از نزدیکان دولت جمهوری آذربایجان می‌باشند، به طوری که حافظ پاشایف، اولین سفیر جمهوری آذربایجان در ایالات متحده عموی وی، پدرش، عارف پاشایف نیز رئیس آکادمی ملی حمل و نقل هوایی در باکو بود. مادرش آیدا ایمان‌قلیوا یک زبان‌شناس برجسته به شمار می‌رود.

علیوا پس از اتمام دوره متوسطه در سال ۱۹۸۱ میلادی، در تاریخ ۲۲ دسامبر ۱۹۸۳ با الهام علی‌اف فرزند حیدر علی‌اف ازدواج کرد.

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/147894932405671.jpg

وی تحصیلاتش را در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان ادامه داد. سپس از آکادمی سچنوف مسکو در رشته پزشکی به سال ۱۹۸۸ دانش‌آموخته شد در طول سال‌های ۱۹۸۸-۱۹۹۲ در قسمت چشم آکادمی پزشکی مسکو که توسط دکتر میخائیل کراسنوف رهبری می‌شد، مشغول کار شد.

مهربان علیوا به خاطر کارهای انسان دوستانه جایزه لژیون دونور بالاترین نشان کشور فرانسه را گرفته است. مدال موتسارت یونسکو را درسال ۲۰۱۰ به جهت تقویت گفتگوی فرهنگی از سیاستمدار بلغاری به نام ایرینا بوکووا مدیر کل وقت یونسکو دریافت کرد.

لس آنجلس تایمز، مهربان علیوا را یکی از عوامل گسترده در موفقیت شوهرش در پست ریاست جمهوری شمرده‌است و بنا به نوشته مجله ساندی تایمز، مهربان علیوا یکی از پرنفوذترین و قدرتمندترین شخصیت‌های دولت جمهوری آذربایجان می‌باشد.

 

مهربان علیوا

در زمانی که مهربان علیوا به عنوان بانوی اول آذربایجان بوده در زمینه فرهنگ و هنر کارهای اساسی و زیربنایی انجام داده و در زمینه حقوق بشر همیشه به عنوان یک پیش رو حرکت کرده است. در واقع مهربان علیوا مبنای کار خود را توسعه فرهنگی قرار داده است و در زمینه فرهنگ و هنر خصوصا موسیقی آذربایجان در سطح دنیا حرفی برای گفتن دارند و بزرگترین آکادمی موسیقی را هم پایه ریزی کرده است.

با اینکه در چگونگی سیاست ورزی الهام علی اف نقش مهمی دارد ولی اگر مهربان علیوا به ریاست جمهوری برسد با مکتب سیاسی خلخال فصلی نوین در آذربایجان رقم خواهد خورد.

ولی در طرف ایرانی رود ارس اروجعلی محمدی نیز با استفاده از مکتب سیاسی خلخال کارهای زیربنایی را در شرکت کشت و صنعت مغان شروع کرده است. ناوگان شرکت را پس از 60 سال تجهیز نمود و روند مدیریتی کشت و صنعت مغان را متحول کرده است.  اروجعلی محمدی در عرصه سیاسی همیشه صراحت،صداقت و شجاعت را سرلوحه کار خود قرار داده است و بر همین سیاق است که شهروندان همیشه همگام و همراه ایشان هستند.اروجعلی محمدی در زمینه سیاست ورزی و احزاب کارهایی را به پیش می برد که از کارهای زیربنایی در شکل گیری دموکراسی در ایران به حساب می آید.

حال که تجارت آزاد سرلوحه کار دولت های ایران،آذربایجان و روسیه قرار گرفته است. مکتب سیاسی خلخال در دو طرف رود ارس اگر به همگرایی برسد منطقه قفقاز را متحول خواهد کرد. مکتب سیاسی خلخال در حوزه سیاست راهکاری نوین را با شاخص های صراحت،صداقت و شجاعت ارائه می کند که پرچمدار این مکتب در طرف ایرانی رود ارس در دست اروجعلی محمدی و در طرف آذربایجان در دست مهربان علیوا می باشد.

در هر روی مکتب سیاسی خلخال با شاخص های صراحت،صداقت و شجاعت راهکاری مناسب در عرصه مدیریت خرد و کلان می باشد.

نویسنده : حسین بشیری گیوی / تصاویر به نقل از ساوالان خبر

درخشش کانون فرهنگی اندبیل در مسابقات قرآنی استان

اسامی منتخبین مسابقات قرآنی مدهامتان بخش برادران و خواهران اعلام شد

 

 

مسابقات قرآنی مدهامتان با حضور بیش از ۱۷۰ قاری،حافظ و مرتل استان اردبیل و اسامی ۲۹ منتخب در رشته های مختلف اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه کانون فرهنگی هنری شهدای روستای اندبیل، نادر سقاء، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل گفت: هیئت داوران اسامی ۲۹ منتخبین مسابقات قرآنی مدهامتان بخش برادران را در رشته های مختلف از بین بیش از ۱۷۰ قاری، حافظ و مرتل شرکت کننده را اعلام کرد.

کانون فرهنگی و هنری مساجد روستای اندبیل با 30 نفر شرکت کننده خواهر و برادر توانست 4 رتبه استانی را به خود اختصاص دهد که اسامی عزیزان به شرح ذیل می باشد:

رشته اذان / رده سنی بالای ۱۸ سال

مصطفی طالبی – رتبه دوم

رشته اذان / رده سنی زیر ۱۸ سال

امیرمحمد بابایی – رتبه اول

امیرعلی نجاری – رتبه چهارم

محمدرضا رحمانی- رتبه پنجم

رشته ترتیل/ رده سنی زیر ۱۸ سال

زهرا غفازاده – رتبه اول

رشته تصحیح قرائت نماز ویژه رده سنی ۸ تا ۱۵ سال

سیده اسما هاشمی – رتبه دوم

مرحله استان یازدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» ۱۳ و ۱۴ آبان ماه در بخش خواهران و برادران با حضور اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل در مسجد محمدیه برگزار شده بود.

لازم به ذکر است که کانون فرهنگی و هنری شهدای اندبیل امسال رتبه نخست و ممتاز کانون های استان اردبیل را کسب کرد. امسال بالغ بر 30 نفر خانم و آقا در این مسابقات از کانون شهدای اندبیل شرکت داشتند و 5 سال است که کانون اندبیل به اقرار مسئولان استانی بیشترین شرکت کننده را در بین کلیه کانون های استان اعم از شهری و روستایی دارا می باشد.

مرحله استانی یازدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» استان اردبیل آغاز شد

مرحله استانی یازدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» استان اردبیل آغاز شد

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل گفت: مرحله استانی مسابقات قرآنی «مدهامتان» بخش برادران در مسجد محمدیه با حضور قاریان، حفاظ و موذنان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، نادر سقاء، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل گفت: مرحله استانی مسابقات قرآنی «مدهامتان» در هفت رشته با حضور برادران اعضای کانون های مساجد در مسجد محمدیه برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام این دوره به ۲ صورت اینترنتی و حضوری است، تصریح کرد: این دوره از مسابقات متبرک به نام شهید مدافع حرم هاشم دهقانی نیا است و با یاد این شهید برگزار می شود.

سقا با اعلام این مطلب که این دوره از مسابقات در ۲ رده سنی زیر ۱۸ سال و ۱۸ تا ۳۰ سال ویژه برادران برگزار می شود، خاطر نشان کرد: بخش خواهران نیز دیروز ۱۳ آبان با حضور ۸۰ نفر از اعضای کانون های مساجد برگزار شد و حضور اعضای کانون های مساجد از شهرستان ها در این دوره از مسابقات بسیار چشمگیر است.

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که برگزاری مسابقه کتابخوانی «کدخدای بی خدا!» از برنامه های جنبی این دوره از مسابقات بود، اظهار داشت: مجتمع صنعتی «آرتاویل تایر» (گلدستون)، شهرداری اردبیل و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مشارکت فعالی در برگزاری این دوره از مسابقات داشتند که از همراهی آنها بسیار سپاسگزارم.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با تاکید بر اینکه اهدا کتب به شرکت کنندگان، اهدا فیلم قرائت در مسابقات، گواهی حضور در مسابقه برای تمامی شرکت کنندگان و کارنامه فنی برای رفع مشکل از جمله های ابتکاری در این دوره از مسابقات بود، افزود: فرم های نظرسنجی نیز برای آشنایی با دیدگاه حاضران و رفع کمبودها در بین شرکت کنندگان توزیع شد که این فرم ها بعد از مسابقات مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در مسابقات سال آینده بتوانیم کمبودهای موجود را رفع کنیم.

 

 

 

مشکل کمبود آب شرب روستای اندبیل خلخال برطرف می شود

بخشدار مرکزی خلخال گفت: با اجرای پروژه تقویت شبکه آبرسانی روستای هدف گردشگری اندبیل به زودی مشکل کمبود آب شرب این روستای بزرگ و پر جمعیت شهرستان برطرف می شود.

 

احمد قنبری روز چهارشنبه در بازدید از عملیات اجرایی پروژه تقویت خط انتقال آب شرب روستای هدف گردشگری اندبیل از توابع بخش مرکزی خلخال افزود: در این پروژه لوله های خط انتقال سه کیلومتری منابع آبی تا محل روستا از قطر 3 اینچ به 8 اینچ انتقال یافته و با افزایش فشار آب مشکل کمبود آب بویژه در مناطق مرتفع و ساختمان های بلند حل خواهد شد.
وی گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی خلخال برای اجرای این پروژه سه کیلومتری و اجرای خط انتقال آب شرب روستا سه میلیارد ریال هزینه می کند.
قنبری اظهار کرد: با توجه به معرفی روستای اندبیل به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان اردبیل و واقع شدن آن در مسیر راه تفرجگاه و منطقه نمونه گردشگری میرعادل بولاغی دولت مصمم به اجرای پروژه های گردشگری از جمله اجرای پروژه فاضلاب روستا ،
سنگفرش معابر ، بهسازی آسفالت راه روستا و ایجاد امکانات گردشگری در اندبیل شده است.
او افزود: از سال گذشته تاکنون بیش از 20 میلیارد ریال برای اجرای این طرح ها در روستای اندبیل هزینه شده است.
روستای هدف گردشگری اندبیل با 334 خانوار و بیش از یک هزار و 400 نفر جمعیت در یک کیلومتری مرکز شهر خلخال و بین تفرجگاه میرعادل بولاغی و شهر خلخال واقع شده و مسیر عبور گردشگران در فصول گردشگری سال است.

منبع:"ایرنا

مصاحبه سایت نصر با هنرمند خلخال، مجید عابدی اندبیلی

دوشنبه, 10 آبان 1395 ساعت 12:27
 

هنرمندی که به اشیای بی جان پیرامون خود با اکسیر حیات بخش هنر جان می بخشد و آن را به اثر هنری تماشایی بدل می‌سازد

 

 

گفت وگوی نصر با هنرمند جوان خلخالی:

هنرمند نباید اسیر مادیات شود

نصر: به محوطه دانشگاه هنر اسلامی تبریز که وارد می شوید در یک پس زمینه سر سبز فرقونی را می بینید که دستان هنرمندی خلاق آن را به مجسمه ای به شکل اسب درآورده، این هنرمند کسی نیست جز "مجید عابدی" جوانی از خطه سر سبز خلخال.

http://up.khalkhalim.com/uploads/147790470707661.jpg

به گزارش نصر، هنرمندی که به اشیای بی جان پیرامون خود با اکسیر حیات بخش هنر جان می بخشد و آن را به اثر هنری تماشایی بدل می‌سازد. گرچه متولد۱۳۷۱ است اما در کمترین زمان ممکن به فراسوی موفقیت های بزرگی گام نهاده و به آفرینش و خلق آثار متعدد هنری پرداخته و این همه مرهون وسعت و عمق بینش و نگاه او به زندگی است.

در واقع فلسفه زندگی خویش در آثارش به نمایش می گذارد، چرا که وقتی در گفت وگوی پر فراز و نشیب پیش رو به عنوان اولین سوال از فلسفه کارهای هنری اش برروی میوه ها که دوام زیادی ندارند می پرسم آن را مستند به فلسفه زندگی می داند که در آن هیچ چیزی باقی نیست و همه چیز از بین رفتنی است.

از این رو درباره جایگاه دانشگاه در فراگیری هنرش و رسیدن به موقعیت چنین توضیح می دهد: « شما تصور کنید برای بازدید از طبیعت سوار اتوبوس شده اید وقتی به مقصد می رسید همه پیاده می شوند و هرکسی بسته به ذوق خود راه خود را در آن طبیعت پیدا می کند، دانشگاه نیز مسیر اصلی را با من آشنا کرد اما من دربند رشته تحصیلی نبوده ام و نیستم کارهایم از کارفلزی وبرجسته وقلم زنی شامل می شود ومی توانم بگویم همه کارهای من خودجوش است کارهای من از تخیل من شکل می گیرد و بیشترین الهاماتم را از طبیعت می گیرم. آری در نگاه او پاسخ همه سوالاتم به یک جا ختم می شود: طبیعت.

وی در خصوص عدم برگزاری نمایشگاه از آثارش با تامل وتاسف پاسخ داد: متاسفانه موانع زیادی برای گذاشتن نمایشگاه در داخل کشور مواجه شدم متاسفانه همه چیز مادیات شده وروح لطیف هنرمندان وکارهایشان جای خودرا به پروسل اداری داده و متاسفانه درایران مخصوصا در تبریز جایگاه هنری تثبیت نشده است از این رو تنها چیزی که برایم بزرگترین لذت وواداش را به ارمغان می آورد هدیه کارهایم به انسانهای هنردوست است وزمانی که حس کنم به انتقال مفهوم کارم موفق شده ام ومخاطبم ازان لذت می برد آن را هدیه می کنم وبالاترین پاداش ولذت را از آن می برم .

بعداز مشاهده کارهای این هنرمند جوان برایم جای سوال بود که خودرا چگونه در بطن هنری کشف کرد !با لبخند ملیح برلب برایم چنین پاسخ داد که من زاده خانواده هنری ومذهبی هستم همراهم کتابهای عرفان، ادبیات ,وقران بوده اند نشانه های خللقت را در طبیعت پیدا کرده ام خانواده ام به کارهایم ارزش داده اند باورم کرده اند، می توانم بگویم هنردست های من از باور آنها به ثمر رسید.

منبع : سایت نصر ( پایگاه تحلیلی خبری شمالغرب کشور )

 

پانویس مدیر سایت : با عرض سلام و ادب خدمت دوستان و همشهریان گرامی

مجید عابدی از هنرمندان فوق العاده و منحصر به فرد خلخال است که نه تنها هنر و نبوغ ایشان مثال زدنی است، به لحاظ اخلاقی و رفتاری نیز انسانی بسیار شریف و فرهیخته است و وجود چنین هنرمندی برای منطقه خلخال یک نعمت بزرگ به حساب می آید

امیدواریم مسئولین محترم شهرستان، وجود این هنرمند گرامی را قدر بدانند و از این نبوغ و تخصص ایشان در جهت بهسازی و زیباسازی شهرستان استفاده نمایند . لازم به ذکر است که قبلا ایشان بصورت داوطلبانه و با پیشنهاد تحریریه خلخالیم به شورای اسلامی شهر خلخال معرفی شده اند‌، ولی متاسفانه از تخصص و هنر این هنرمند فرهیخته شهرمان استفاده نشده است و این درحالی است که از مجید عابدی برای طراحی و ساخت نمادها و تندیس ها در شهرهای مختلف از جمله تبریز و مشهد همواره دعوت می‌شود و ما در شهر خودمان از وجود و هنر ایشان محروم هستیم .

 

کاوش های غبر مجاز بلای محوطه های تاریخی خلخال

یکی از گنجینه های منطقه خلخال، اندبیل با تاریخ باستانی خود و همچنین زیباییهای خدادادی و از همه مهمتر دروازه آذربایجان به شمال ایران است که مورد غفلت واقع شده است

 

متاسفانه همه ساله از سوی فرصت طلبان و غارتگران میراث فرهنگی شاهد کاوش های غیر مجاز و تخریب بناهای تاریخی منطقه اندبیل هستیم

برای مجموعه شیخ حیدر در مشکین شهر و مجموعه های تاریخی شیخ صفی در اردبیل چقدر هزینه شده است؟ ولی برای خلخال چه کارهائی انجام شده است ؟

اردبیل تازه استان شده و غیر اشباع؛ 25 سال است که فقط برای خود هزینه می‌کند؛ آیا دیگر نوبت ما نیست که از بودجه‌ی کم میراث فرهنگی و گردشگری برخوردار شویم

اگر بودجه ای برای این اداره نیست آیا نمایندگان محترم مجلس نمیتوانند برای این مورد کاری بکنند؟ حداقل با ثبت ملی برای اخذ بودجه ای از مرکز اقدام نمایند

تاریخ قلعه‌ی حاضر در تفرجگاه اندبیل به دوران قبل از ماد برمیگردد و یا آتشکده ای مکه کلا تخریب شده و فقط نام محل از آن مانده یا تپه های باستانی که هر روزه شاهد کاوشهای غیر مجاز در آنها هستیم

با باز سازی، قلعه تفرجگاه بیله دیر چه دست کمی از قلعه رودخان فومن خواهد داشت ؟ میزان درآمد پل مشکین شهر بیش از مجموعه تخت جمشید است

چرا برای منطقه‌ی خلخال این همه بی تفاوتند البته مقصر خود شهرستان است ؛ طبیعت خلخال با هیچ شهرستان استان قابل مقایسه نیست ولی فقط ایده میدهیم فردای آن روز همان ایده یا در سرعین یا مشکین شهر و یا اردبیل به اجرا در می آید

اراده ی عملی و حمایت ها و هموار نمودن کارها با کارشناسی لازم در خلخال وجود ندارد و جنگ قومیتی میان مناطق استان توسعه را در این استان با تهدید مواجه کرده است

زمینه ی اجرای عملیات گردشگری در تفرجگاه اندبیل در مقایسه با سایر تفرجگاه‌های شهرستان قابل قیاس نیست چراکه فضای مورد، نظر طبیعت بکر و موقعیت جغرافیایی آن منحصر بفرد است.

متاسفانه تفرجگاه اندبیل خلخال قبل از تکمیل شدنش پیر شد ! ! !

 

 پانویس مدیریت سایت:

 هرساله شاهد کاوشهای غیر مجاز در مناطق مختلف خلخال می باشیم سکوت و اهمیت ندادن اداره محترم میراث فرهنگی به بهانه ی عدم وجود بودجه برای این موارد لازم است اداره ی محترم نسبت به اقدامات لازم در این مورد پاسخ دهند که با کدام برنامه و چشم انداز نسبت به ساماندهی این اماکن و سایر اماکن خلخال و به کدام ارگان یا نهاد و حتی اداره مرکزی استان خود اقدام نموده است؟ آیا برنامه ای تابحال داشته که استان بودجه ای برای این اماکن نگذاشته اند ؟باتوجه به مطالعات اولیه از این قلعه توسط اداره ی محترم میراث فرهنگی در سالهای گذشته و نسبت دادن این قلعه به دوران سلجوقیان تحت عنوان راهدار خانه باتوجه به مطالعات تاریخی و باستان شناسی و تشخیص قدمت یک مجموعه باستانی طبق مطالعات انجام گرفته در خصوص این قلعه که به دوران ماد میرسد طبق شواهد و اسناد و مدارک مشابه از دوران ماد و یافته های تحقیق انجام شده تحت عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد باستان شناسی خیلی نزدیک به دوران ماد بوده که امکان بازسازی در دوران سلجوقیان را دارد با مطالعه برروی سازه ی زیرین این قلعه که با کاوشهای غیر مجاز بیرون آمده بود و همچنین مطالعه ی میدانی و با نشانه هایی از آتشکده و موقعیت سوق الجیشی این دو مجموعه همچنین وجه تسمیه ی این مکان  و مصالح و شکل بنای آن دلالت بر  دوران ماد و حتی قبل آن دارد.درخصوص مقایسه تاریخی اماکن سایر نقاط استان با خلخال منظور کم اهمیت دادن آنها نیست بلکه عدم اهمیت دادن ادارات مربوطه ی شهرستان و استان به خلخال است که آنهم به نبود برنامه و چشم انداز توسعه  اداره ی میراث فرهنگی خلخال  برمی گردد. که توانمندی های لازم جهت ساماندهی امور و انجام مطالعات اولیه با رایزنی و ارائه ی اولویت پژوهشی به موسسات عالی  و دانشگاه هایی که رشته های مورد نظر را دارند در قالب پایان نامه های ارشد یا دکتری با هزینه کم  و ارائه ی نتایج آن به مرکز استان ، عقیم ماندن مسئله  بر روند تخریب اماکن مربوطه روز به روز افزوده ومشاهده گر تاراج هویت تاریخی منطقه هستیم.

 

 

 

ادامه نوشته